Kalp hastalıklarını önleme yöntemleriDoç. Dr. Selami Doğan Oluşturuldu: 2018-11-20 12:04:46
Görüntü Sayısı: 95

Kalp hastalıklarını önleme yöntemleri

Kalp- Damar hastalıklarını hepimiz önleyebiliriz. Bir çok aile hekimlerinin tavsiyelerini genç yaşlarımızda pek dikkate almıyoruz.


Kalp hastalıklarını önleme yöntemleri

Sigara kullanımı, yüksek kolesterol, şeker hastalığı, yüksek tansiyon, fazla kilolu olmak ve hareketsizlik risk faktörleri olarak kalp- ve damar hastalıklarının gelişmesinde önemli yer alıyor ve çok ciddiye alınmalı. Bir çok insanda ileri yaşlarda bu konulara dikkat etmekle ve sağlıklı bir yaşam tarzı ile kalp- ve damar hastalıklarının önüne geçilebileceği anlaşılıyor, ama iş işden geçmiş olabiliyor.

Risk faktörü sigara

Cinsiyet ve yaşa bağımsız olarak sigara kullanımı kalp krizi için en önemli risk faktörleri arasında yer alıyor. Her bir sigara bireysel kalp krizi riskini yükseltmektedir. İstatistiksel değerlere göre her içilen paket sigara insan ömürünü 2 saat ve 40 dakika kısaltıyor.

Kalp krizi geciren ve sigaraya devam eden hastalar yeni bir kalp krizi riskini ikiye katlıyorlar. Sigarayı bırakmak için hiç bir zaman geç kalınmaz. Sigarayı bırakmak için bir takım kolaylıklar sağlanılmaktadır, örneğin bırakma kursları, nikotin bandları, tedavi uzmanları vs. Kendi başınıza bıraka bilirsenizde kalbinize bir iyilik yapmış oluyorsunuz.

Risk faktörü kolesterol

Hepimizin bildiği gibi iki türlü kolesterol vardır: Birisi “iyi” denilen (High-density-Lipoprotein, HDL) kolesterölü ve biriside “kötü” denilen (Low-density-Lipoprotein, LDL) kolesterölü. “Iyi” kolesteröl kalp damar hastalıklarının gelişmesini önler, “kötü” kolesteröl kalp damar hastalıklarını gelişmesini tetikleyebilir veya kolaylaştırır.

Düzenli aralıklarda kan kolesteröl- ve yağ değerlerini ölçmekte ve gerekirse yağ düşürücü tedavilere başlamada fayda vardır. Bir çok insanlarda az yağlı ve sağlıklı beslenme ve spor ve hareket etmek kan yağ değerlerini normal seviyede tutmak için yeterlidir. Genelde, daha az hayvansal yağlar ile ve daha çok meyve sebze türü besinlerle kırmızı et yerine balık gibi gıdaları seçmek faydalıdır. Bu diyet koşulları yetersiz olduğunda doctor kontrölü altında kolesterol ve/veya yağ düşürücü ilaçlar kullanılmalı.

Risk faktörü şeker hastalığı

Şeker hastalığı (diyabet) olan insanların kalp damar hastalıklarına yakalanma olasılığı normalden daha yüksek oluyor. Bunun için şeker hastalarının özellikle dikkatlı olmaları ve yaşam tarzını ona göre ayarlamaları gereklidir. Diyet ile kan şeker değerleri normal seviyeye indirilemesse doktor kontrölü altında ilaçlar, hatta insulin iğnesi bile gerekebilir ve böylelikle şeker hastalığının zararları sınırlanabilir.

Risk faktörü hipertansiyon (yüksek tansiyon)

Dünya sağlık örgütünün (WHO) tanımlamasına göre yüksek tansiyon üst değerin 140 mmHg den fazla olunca ve alt değerin 90 mmHg den fazla olunca mevcut oluyor. Bu değerler yaşlı hastalar için de geçerlidir. Genelde yüksek tansiyonun nedenleri belirlenemiyor. Yüksek tansiyona sebep olan bir organ teşhis edildiğinde nedensel tedavisi yapılabiliyor. Tansiyon normale dönüyor. %90 yüksek tansiyona neden olan bir başka oragan tespit edilmediğinde diyet ve spor hareket yöntemleri ile tansiyon normal seviyelere düşürülüyor. Bu yöntem başarısız olduğunda doktor kontrölü altında ilaçlarda tansiyon düşürülmesi gerekiyor.

Risk faktörü obezite (fazla kilolu olmak)

Obezite almanyada yaygın ve diğer risk faktörlerin (hipertansiyon, diyabet, yüksek kolesterol) gelişmesine neden oluyor. Kilo vermek için en uygun yöntem az kalorili, az yağlı beslenme ile beraber spor amaçlı hareket proğramıdır. En önemli nokta alınan kalori miktarı tüketilen kalori miktarından az olmasıdır. Haftada en fazla 500 ile 1000 gram kilo vermeye dikkat edilmelidir.

Risk faktörü hareketsizlik

Hareketsizlik kalp damar hastalıklarına gelişmesinde önemli bir yer alıyor. Düzenli, spor amaçlı hareket kan şekerini, kan yağ değerlerini ve tansiyonu olumlu şekilde etkiliyor. Haftada 2 defa 20 ile 30 dakika düzenli hareket etmek yaşam kalitesini ve vücudun performansını arttırıyor, üstelik yaşam beklentisini yükseltmektedir. En uygun spor türleri olarak yürümek, koşuya çıkmak, yüzmek ve bisiklete binmek tavsiye ediliyor. Koroner spor grupları kalp hastaları için dengeli bir şekilde spor yapma imkanı sağlıyor. Sonuçda bir grup içerisinde spor yapmak daha zevkli oluyor.


Bu yazı Doç. Dr. Selami Doğan tarafından yazıldı ve 95 kere izlendi.


Yorumlar

Yükleniyor...